پراکنده‌گویی‌های پایان هفته ۸۲

۱- هیچ‌کسی هرگز با کاربرد بهترین مهارت‌ها، تجربیات و دانستنی‌های خود برای انجام کاری پشیمان نشده است، شما هم اگر این روش را حتی در کارهایی که به‌ظاهر غیرممکن‌ترین و دشوارترین کارها به نظر می‌رسند، بکار برید نه‌تنها پشیمان نخواهید شد؛ بلکه به پیروزی هم خواهید رسید.

۲- زندگی را در تعیین هدف و کسب آن تعریف کنید. هرگز از هدفی که برای خود تعیین کرده‌اید ‌دست نکشید تا به قله پیروزی برسید، بعد از آن هدف دیگری را برگزینید و تا به پیروزی ادامه دهید، و همین شیوه انتخاب هدفی بعد از پیروزی بر هر هدفی را دنبال کرده و این شیوه پیاپی گزینش هدف تازه و پیروزمندانه رسیدن به آن را در خود نهادینه کنید.

۳- انگیزه‌هایی که از ترس و یا پاداش ایجاد می‌شوند گذرا هستند؛ اما خودانگیختگی ماندگار است. پس از خودانگیختگی غافل نشوید که می‌تواند عامل تغییرات شگرف شود.

۴- بپذیرید که همیشه نتوان در هر زمان و مکان و موقعیتی بااستعدادترین بود ولی پیوسته می‌توان رقابتی‌ترین بود. از رقابت سازنده برای پیگیری اهداف تا پیروزی در زندگی غافل نباشید؛ ولی هرگز خود را درگیر رقابت غیرسازنده نکنید.

۵- اگر رهبر تیم، سازمان، جامعه، جنبشی …هستید همیشه سعی کنید که شیوه واکنشتان به شکست اعضای مجموعه‌تان باعث پیروزی آنها در تلاش‌های بعدی باشد و نه اینکه موجب دلسردی و شکست‌های پیاپی.

۶- اعتماد به کسی که از توانایی جسمی و روانی برخوردار است؛ ولی از اداره امور شخصی خود ناتوان، خردمندانه نیست.

۷- ایجاد تغییر در دیگران، سیستم، جامعه،… از تغییر از خود شروع می‌شود. تا در خود، بینش و نگرش خود، تغییر ایجاد نکنید نمی‌توانید عامل تغییر در دیگری و جامعه باشید.

۸- آنچه در اختیار داریم شاید به‌خودی‌خود مهم نباشد و از ارزش چندانی برخوردار نباشد؛ ولی شیوه کاربردش می‌تواند آن را مهم و عامل تغییرات شگرف کند.

۹- اگر جسارت، نیرو، و انگیزه مبارزه علیه خودکامگان و متجاوزان به حقوق انسان را ندارید دستکم با آنها همراهی نکنید.

۱۰- مشارکت سیاسی یک اصل حیاتی و از ویژگی‌های‌ یک انسان زنده و شهروند مدرن است؛ مثل نان‌وآب، خواب و پناهگاه از نیازهای اساسی هر انسان است که بدون هریک از آنها زنده‌ماندن و ادامه زندگی غیرممکن می‌شود و مرگ فرامی‌رسد. هر شهروندی که داوطلبانه و آگاهانه از مشارکت در آموزش، آگاهی، فعالیت‌ها، و مبارزات سیاسی خودداری می‌کند بی‌تردید از حکومت نادانان، یا رجاله‌ها، یا خودکامگان، تبهکاران، غارتگران، شکنجه‌گران و آدمکشان استقبال می‌کند.

۱۱- در کودکی در خانه و دبستان بارها شنیدیم «وقت طلاست». به نظرم وقت بسیار ارزشمندتر از طلاست و اگر نتوانیم از هر لحظه‌اش استفاده بهینه کنیم یا نادانیم و یا از باختن استقبال می‌کنیم و بازنده‌ای در قمار زندگی بیش نخواهیم بود. اگر در این لحظات تاریخی سرزمین ایران که در یکی از بزنگاه‌های بسیار خطرناک قرار گرفته و نتوانیم از هر لحظه برای نجات ایران سنجیده بیندیشیم، درست برنامه‌ریزی کنیم، از تمام توان خود استفاده کنیم، گام‌های مناسب و در مسیر درست بر نداریم، تسلیم شویم، از مبارزه پیش از پیروزی نهایی دست بکشیم تردید نکنیم که در زمره نسل‌های بازنده تاریخ به یاد آورده خواهیم شد و ایران طعمه غارتگران داخلی و استثمارگران جهانی خواهد شد.

۱۲- یک جمله کوتاه خردمندانه بسیار با ارزشمندتر  و سازنده‌تر از همه افکار و کتاب‌های مذهبی است. یک دانشگاه برای تضمین آینده نسل جوان و جامعه بسیار اساسی‌تر از همه معابد، مساجد، کلیساها و کنیسه‌های جهان است.

۱۳- اگر دررابطه‌با افراد با افکار و ادراک و بینش متفاوت معیاری سنجیده و آزمایش شده برای  چگونگی رفتار با آنها نداشته باشی و با همه هر چند که در سطوح مختلف قرار دارند با رویکردی یکسان برخورد کنی به استقبال سقوط و نابودی می‌روی.

۱۴- اگر زندگی را به قضا و قدر و قسمت بسپاریم به کژ راهه و به استقبال سقوط و نابودی می رویم.

۱۵- اگر از انتخاب سنجیده و متناسب با امکانات و شرایط ناتوان باشیم، اگر فاقد اراده راسخ باشیم، اگر از اتحاد با کسانی که دشمنان مشترک داریم برای نابودی آن دشمنان سرباز زنیم، اگر از آگاهی کامل در زمان مناسب برای اقدامات عملی مناسب بی‌بهره باشیم و اگر نتوانیم امنیت خود را در مسیر مبارزه برای هدف تأمین کنیم به استقبال سقوط و نابودی می‌رویم.

۱۶- زمانی که دوستانت در جستجوی گذشته‌ات هستند و نه همکاری با تو برای ساختن آینده‌ات؛ زمانی که همفکرانت تو را با معیار گذشته ارزیابی می‌کنند و نه حال؛ و زمانی که هم‌رزمانت به رشد و پیروزی تو حسادت می‌ورزند و تو را الگو قرار نمی‌دهند و با تو همراهی نمی‌کنند زمان آن است که همه آنها را به بوته فراموشی بسپاری تا از سقوط خود جلوگیری کنی.

 ۱۷- اگر به خاطرات زندگی خوش گذشته‌ات دلبستگی داشته باشی، و انگیزه و انرژی و امید لازم برای ساختن آینده‌ای خوش‌تر  و درخشان‌تر را نداشته باشی راه سقوط را می‌پیمایی.

۱۸- اگر دشمنانت با تو رقابت کنند تعجب نکن و از آنان بیاموز؛ ولی  اگر دوستانت به تو حسادت بورزند و سد راه رشد شوند آنان را رها کن که از هر دشمنی خطرناک‌ترند.

۱۹- عملکرد گذشته‌ات را همین حالا ارزیابی کن و به آینده موکول نکن تا فرصت اصلاح اشتباهاتت را داشته باشی.

۲۰- راه‌حل برخی مشکلات به‌ویژه مشکلات منحصربه‌فرد ﻫﻤﯿﺸﻪ وجود ندارد بلکه بر ماست که با خلاقیت، ابتکار و اندیشه و همکاری و همبستگی آن را بیافرینیم.

خردپیشه کن، چاره‌اندیشی کن، مشکل‌گشایی کن.

ایران هرگز نخواهد مرد!

پایان هفته و سیزده بدری (روز بزرگداشت طبیعت)  با تندرستی کامل و امید به پیروزی و به‌یادماندنی برای شما و عزیزانتان خواهانم.

دکتر ابراهیم بی پروا

QR Code
Print Friendly, PDF & Email
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial