پراکنده‌گویی‌های پایان هفته ۸۶

تقدیم به همه کسانی که به انسان می‌اندیشند، به امروز و فردای انسان، و فقط به اندیشیدن بسنده نمی‌کنند؛ بلکه گام‌های سنجیده هم برای تغییر مثبت شرایط و ایجاد فضای بهتری برای رشد و خوشبختی انسان برمی‌دارند، و به همه هم‌میهنانم که  در درون و برون ایران سخت مبارزه می‌کنند تا تغییرات بنیادی در ایران در ابعاد گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و آموزشی به وجود آورند. 

۱- کوشش کنید بیافرینید حتی چیزی کوچک، کاری کنید حتی کاری کوچک، گام بردارید حتی گام‌های کوچک، همکاری و کمک کنید حتی در سطح کوچک. مجبور نیستید حتماً چیزهای بزرگ بیافرینید، کارهای بزرگ و یا کمک‌های بزرگ بکنید؛ ولی مطمئن باشید هر کاری می‌کنید و هر چیزی می‌آفرینید موردنیاز همگان باشد و مشکلی از مشکلات اعضای جامعه را چاره باشد.

۲- وقتی با شرایط سخت و دردناک و ناگوار روبرو می‌شوید سنجیده‌ترین شیوه برخورد با چنان شرایطی پذیرش آن است و نه انکار آن، و باید در پی چاره برآیید. انکار واقعیت کاری بیهوده و زیان‌بار و بی‌خردی است.

۳- زمانی که تاریکی و سیاهی بر پندارهایتان مسلط است معمولاً دستاوردهایتان را از یاد می‌برید درحالی‌که دستاوردهایتان چاره‌ای برای رویارویی با تاریکی‌ها، ناامیدی‌ها، چالش‌ها، و سیاهی‌هاست.

۴- عادت زشت دروغگویی را ترک کنید و یا دستکم به خود دروغ نگویید تا شاید یاد بگیرید به دیگران هم دروغ نگویید و دروغ‌نگفتن را ریشه‌کن و در خود و جامعه نهادینه کنید تا چاره‌ای باشد در پیشگیری از بسیاری از رفتارهای زشت و ناپسند دیگر، و البته بسیاری از جنایات.

۵- شاید شگفت‌زده شوید؛ ولی من برای خودم، دوستانم، همکارانم، نزدیکانم، آشنایانم و همه کسانی که خواهان رشد و تغییر هستند خواهان ارتکاب اشتباه هستم؛ زیرا اشتباه می‌تواند انگیزه‌ای برای ساختن چیزهای تازه، و آزمایش‌های نو و متفاوت باشد، یاد می‌گیرید زندگی کنید و به زندگی ادامه دهید، تلاش و مبارزه کنید، و به خود فشار وارد آورید تا خود، بینشتان، اندیشه‌تان و دنیا و جهان‌بینی‌تان را تغییر دهید و رشد کنید.

۶- تا تصمیم نگیرید انتظار هیچ رویدادی را نداشته باشید. با تصمیم‌گیری سنجیده، به هنگام و خردمندانه است که می‌توانید پیروزمندانه به‌پیش روید و عامل تغییرات بنیادی در زندگی خود، دیگران و جامعه باشید.

۷- بدیهی است که نتوانید همه آنچه که در زندگی‌تان در ابعاد مختلف رخ می‌دهد به کنترل خود در آورید؛ ولی برای اینکه در برابر و در پی آن رویدادها خم نشوید، تسلیم نشوید، فرسوده نشوید، دلسرد نشوید، درمانده نشوید، ناامید نشوید به تصمیم شما بستگی دارد.

۸- در هر موردی و برای هر هدفی که تصمیم‌گیری می‌کنید دستکم یک معیار را در نظر داشته باشید. تصمیمتان تا چه حد شما را به هدف نزدیک و یا دور می‌کند. خرد حکم می‌کند از تصمیمی که شما را از هدف دور می‌کند خودداری کنید. اگر هدفتان مبارزه برای سرنگونی خودکامگان باشد؛ ولی تصمیمتان شما را از رسیدن به آن هدف دور سازد، چاره در اتخاذ تصمیمی متفاوت است.

۹- نگذارید گزینه‌ها و تصمیم‌هایتان بر مبنای ترس باشند بلکه بر پایه آرزوها، رؤیاها، امیدها و خواسته‌هایتان باشند.

۱۰- تصمیم‌گیری اگر دشوارترین کار ما در زندگی نباشد بی‌تردید یکی از دشوارترین‌هاست ولی شناخت دقیق از ارزش‌هایمان  و تصمیم‌گیری بر مبنای دانش می‌تواند تصمیم‌گیری‌هایمان را آسان و هم‌زمان ارزشمند کند.

۱۱- بدترین کاری که در زندگی‌تان می‌توانید بکنید بی‌تردید هیچ کاری نکردن است. هیچ کاری نکردن یک جنایت است، یک سم مهلک است، ویرانگر و زیان‌بار است، و از انسان چیزی می‌سازد که شایسته آن نیست. کاری نکردن انسان را موجودی ضعیف‌النفس و به مرده‌ای متحرک مبدل خواهد کرد.

۱۲- عبرت گیری از اشتباهات را در خود نهادینه کنید اما اشتباهات را به آینده حمل نکنید.

۱۳- الهام‌بخش دیگران بودن هیچ ربطی به مقام و رتبه شغلی و ثروت و طبقه و مذهب و نژاد و قوم و قبیله و جنسیت شما ندارد؛ بلکه هر کسی که به هر شیوه‌ای  مبارزه و تلاش می‌کند تا تفاوتی در زندگی خود، دیگران و جامعه به وجود بیاورد الهام‌بخش محسوب می‌شود.

۱۴- در ایران ما فردی را رهبر معظم و بزبان من عالی خطاب می‌کنند اما یک رهبر عالی کسی جز رهبری نیست که اندیشه‌ها و تصمیمات و  رفتارش میراثی  در پی داشته باشد که دیگران را تشویق به آموزش رویاها و آرمان‌های  بیشتر و انجام کارهای بیشتر و موثرتر شود.

۱۵- از مغزهای متفکر انتظار می‌رود برای در مان بیماری‌های اجتماعی راه‌حل‌های متفکرانه ارائه دهند به‌ویژه زمانی که بیماری‌های جامعه بی‌شمار باشد و جامعه در حال مرگ و نابودی.

۱۶- هنگامی امید به پیروزی به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد که توهم پیروزی بدون مبارزه، آسان، بی‌دردسر و بی فراز و نشیب را رها کنید، و به همین منوال رشد و توسعه هنگامی آغاز می‌شود که خود را از توهم رشد بی‌دردسر، بدون تلاش و به‌دوراز واقع‌بینی  آزادکرده باشیم.

۱۷- سازگاری و هم‌نوایی با افراد ترسو، ضعیف‌النفس، با آرزوهای محدود و کم، و با اعتمادبه‌نفس پایین در دوره مبارزه نتیجه‌ای جز طولانی‌شدن مبارزه و کاهش احتمال پیروزی نخواهد داشت.

۱۸- رابطه‌ای مستقیم بین تجربه و شایستگی از یک‌سو و مشارکت مؤثر از سوی دیگر وجود دارد. پس در کسب تجربه و عناصر شایستگی کوشا باشید تا مشارکت شما در امور سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی تأثیرگذار و همراه با نتایج مثبت و سازنده باشد.

۱۹- ‌شیوه برخورد با چالش‌ها، مشکلات و مسائل، بحران‌ها و ناملایمات شخصیت شما را شکل می‌بخشد. پس برای رویارویی با سختی‌ها، ناکامی‌ها و مسائل ریزودرشت زندگی آمادگی کامل داشته باشید.

۲۰- ریسک‌کردن، اشتباه‌کردن و حتی شکست‌خوردن بی‌تردید بسیار مفیدتر و ارزشمندتر از هیچ کاری نکردن است و بهتر از زمان به بطالت گذراندن است.

آینده‌نگر باش، برای آینده برنامه داشته باش، آینده یک میدان ناشناخته و تاریک است برای پیروزی در آن میدان  تاریک پر رقابت کاملاً مجهز  و آماده‌باش.

ایران هرگز نخواهد مرد!

پایان هفته‌ای دلپذیر، شاد و همراه با خبرهای خوش برای شما و عزیزانتان خواهانم.

دکتر ابراهیم بی پروا

QR Code
Print Friendly, PDF & Email
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial