پراکنده‌گویی‌های پایان هفته ۱۰۸

تقدیم به کسانی که سکوت در برابر جنایت را جنایت می‌دانند، و مدافع حقوق قربانیان‌اند.

۱- هنگامی که کارهایی را انجام می‌دهید درحالی‌که نیازی به انجام آن کارها نیست فشار بی‌دلیل  و دوچندان به خود وارد می‌کنید، انرژی ای که صرف می‌کنید می‌توانید برای کارهای لازم زندگی به کار برید، و احتمال انجام کارهای ضروری زندگی باکیفیت بالا کاهش می‌یابد، و همچنین به‌خاطر فشار کار زیاد، غیرضروری و صرف ساعات طولانی برای تکمیل کارها ریسک آسیب‌پذیری تن و جان خود، رابطه با اعضای خانواده و بستگان و دوستان و همکاران، و همچنین نتیجه کار باکیفیت پایین را بالا می‌برید. بر کارهای ضروری، حیاتی و اثربخش تمرکز کنید.

۲- یاد بگیرید که امور، افراد و نهادهایی هستند که اصلاح‌ناپذیرند، به‌عبارت‌دیگر ظرفیت و پتانسیل اصلاح‌پذیری ندارند و هر گونه تلاش برای اصلاح آنها هدردادن زمان است، و ریشه در نادانی و ناآگاهی دارد.

۳- هرگز فکر نکنید همه حرف‌هایی که می‌زنید منطقی و سنجیده است، همه تصمیماتی که می‌گیرید درست است، همه اقداماتی که می‌کنید به نتایج مثبت منجر می‌شوند، همه روابط و مناسباتی که برقرار می‌کنید خالی از ایراد و انتقاد و اشکال است، و همه افراد را می‌توانید خشنود نگهدارند. خلاف این فکرکردن ریشه در خودخواهی دارد و خودفریبی است.

۴- هرگز وانمود نکنید که همه چیز را می‌دانید وقتی می‌دانید که نمی‌دانید. هرگز درباره امور مهم زندگی بدون مشورت با افراد کاردان، دلسوز، درستکار، و مسئولیت‌پذیر تصمیم نگیرید. هرگز نیازها و نظرات کسانی که با شما در ارتباط هستند را نادیده نگیرید.

۵- تجربیات شخصی و جمعی در زندگی می‌توانند راهنمایان دانایی برایتان باشند تا بتوانید تا حدودی آینده را پیش‌بینی کنید، چالش‌های آینده را ببینید و خود را برای چنان آینده‌ای آماده کنید. دیگران را در برخورد با چالش‌های زندگی کمک باشید. پس بیایید نه‌تنها با چالش‌های حال برخورد معقولانه داشته باشید؛ بلکه با چالش‌هایی که قرار است در آینده روبرو شوید آماده شویم. آماده‌شدن برای چالش‌هایی که در انتظارش هستیم به زندگی‌مان معنا می‌بخشد.

۶- مسئولیت‌پذیری مشترک رمز همکاری است. از افراد مسئولیت‌پذیر و پاسخگو برای همکاری دعوت کنید.

۷-پذیرش بازخورد، مسئولیت‌پذیری را ممکن می‌سازد. پس از بازخورد استقبال کنید و آن را جدی بگیرید.

۸- برای رسیدن به هدف تعیین شده از خود بپرسید چه چیزهایی باید تغییر کنند. مسئولیت تغییر همان چیزها را به عهده بگیرید.

۹- از کاربرد واژه‌ها و عباراتی چون شاید، احتمالاً، محال، تقریباً، فقط، حدس می‌زنم، غیرممکن، احساس می‌کنم، مطمئن نیستم، مگر نه…؟ فکر نمی‌کنی؟… حتی‌المقدور خودداری کنید. کاربرد این‌گونه واژه‌ها و عبارات نشانه ضعف است و شنونده به توانایی‌های شما تردید می‌کند.

۱۰- در ارائه پیشنهادها مراقب باشید که کار دیگران را سخت‌تر و پیچیده‌تر نکنید.

۱۱- به دیگران در کاری که به آنها سپرده شده می‌توانید مشاوره دهید، کمک کنید؛ ولی هرگز کار آنها را برایشان انجام ندهید. این بدترین و خطرناک‌ترین کاری است که برای دیگری می‌کنید.

۱۲- ایجاد و گسترش روابط را با علاقه و جدیت پیگیری کنید. روابط می‌توانند خصمانه، رقابت  مخرب، رقابت سازنده، همکاری،… بر برقراری روابط رقابت‌آمیز سازنده و همچنین پیوند همکاری واقعی تمرکز کنید تا بتوانید در جهان چالش‌برانگیز امروز پیروزی خود را تضمین کنید. به روابط عالی بیندیش و در تحقق آن کوشا باش که رشد را میسر می‌کند.

۱۳- چندان نگران گفتن حرف درست نباش، هر چه در دل و ذهن داری بر زبان‌آور و با دیگران در میان بگذار؛ ولی از گفتن حرف‌های احمقانه واقعاً خودداری کن.

۱۴- ایده‌های نو را مورد بررسی قرار دهید و همه ابعاد آن، عملی‌بودن آن، جزئیات و اهمیت احتمالی آن را زیر ذره‌بین بگذارید، و بعد نسبت به پذیرش یا رد آن و موافقت یا مخالفت با آن تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید موافقت با هر ایده‌ای توهین به خود و تحقیر خود است و از ارزش خود کم می‌کنید.

۱۵- شادی و خوشبختی را در یک زندگی معنادار جستجو کنید، و زندگی معنادار در همکاری با هم کمک به هم حمایت از هم همبستگی با هم و  مبارزه مستمر علیه هر نوع شر  تعریف می‌شود. زندگی معنادار در مشارکت و کاری که برای دیگران و جامعه می‌کنی و بر زندگی دیگران تأثیر مثبت می‌گذاری، خلاصه می‌شود.

۱۶- هیچ کاری بدون انرژی نمی‌توان انجام داد. انرژی می‌تواند معیاری برای تفکیک رهبران مردمی و ضدمردمی باشد. رهبرانی که انرژی‌بخش هستند و به انرژی شهروندان می‌افزایند رهبرانی مردمی و شایسته حمایت و احترام هستند؛ ولی به‌عکس، رهبرانی که انرژی شهروندان را می‌مکند رهبرانی شرور، ویرانگر، ضد مردم، جنایت‌کار و بی‌خرد هستند.

۱۷- کسانی که به دیگران کمک می‌کنند احساس مهم بودن و مفیدبودن می‌کنند؛ بنابراین، حتی زمانی که نیازی به کمک ندارید از افراد کمک بطلبید تا احساس کنند که شما برای آنها ارزش قایلید و این می‌تواند آغاز نوعی همکاری و رابطه پایدار باشد. هرگز به کسی نگویید که به کمک او نیازی ندارید؛ چون چنین جمله‌ای دارای پیامی نهفته است بدین مضمون «شما اهمیتی ندارید» و اگر به مردم بگویید به شما نیازی نیست؛ یعنی اهمیتی برای مردم قایل نیستید و این همان رفتاری است که دیکتاتورها و رهبران مستبد با شهروندان خود دارند که مردم را به هیچ می‌انگارند.

۱۸- اگر به دیگران احساس قدرت دهید و یا اگر مسئولیتی به آنها دهید که احساس قدرت کنند؛ اگر امکانات پیشرفت دیگران را فراهم کنید؛ اگر افراد را تأیید کنید و سپس آنها را به چالش گیرید به آنها انرژی می‌بخشید و شایسته رهبری هستید.

۱۹- یک زندگی تأثیرگذار برای خود ترسیم کنید وگرنه درگیر کارهای بی‌اهمیت می‌شوید ‌و به آن دل‌خوش می‌کنید. هدف ویژه‌ای را برگزینید که برایتان ارزشمند و معنادار است و تلاش کنید به آن هدف برسید تا تأثیرگذار باشید. اگر نتایج کارتان قابل‌مشاهده، مفید و مثبت برای شما و جامعه باشد شما یک انسان تأثیرگذار خواهید بود.

۲۰- هر روز کاری کنید که نشان‌دهنده تعهد شما به رشد شخصی باشد. از دیگران انتظار نداشته باشید برای شما رشد کنند؛ چون چنین چیزی عملی نیست؛ ولی برای رشد نیاز به برقراری رابطه با دیگران دارید. از افراد باتجربه بپرسید چگونه رشد کردند، چگونه در جایگاه کنونی قرار گرفته‌اند، چه استراتژی ای برای رشد برگزیده‌اند، چه نگرشی در پیش گرفته‌اند، چگونه از شکست آموختند،…

پایان هفته شاد و دلپذیری برای شما و عزیزانتان خواهانم.

ایران هرگز نخواهد مرد!

ابراهیم بی‌پروا

QR Code
Print Friendly, PDF & Email
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial