به مناسبت زادروز دکتر ﻣﺣﻣﺩ مصدق

نهضت مقاومت ملی ایران

بنیان‌گذار دکتر شاپور بختیار

National Movement of the Iranian Resistance

NAMIR

Founded by Chapour Bakhtiar

بیانیه نهضت مقاومت ملی ایران

به مناسبت زادروز دکتر ﻣﺣﻣﺩ مصدق

نُماد حاکمیت ملی در ایران

نهضت مقاومت ملی ایران زادروز فرخندهٔ مصدق را به عموم ملت ایران تهنیت می‌گوید و یاد شخصیت والایی را گرامی می‌دارد که از سنین کودکی؛ ۹ سالگی، با عشق به میهن برای آزادی و سربلندی ملت ایران زیست و تمام عمر خود را صرف اعتلای مشروطیت و حکومت قانون در کشور کرد.

مصدق سمبل راستی در بیان و اصالت در عمل و صمیمیت نسبت به هم‌وطنان ایران‌دوست بود؛ نه‌تنها همواره از وزرا و سایر همکاران خود به نیکی سخن می‌گفت؛ بلکه به مخالفین خویش نیز با ادب و احترام اشاره می‌نمود؛ اما با دشمنان استقلال و شکوفایی ایران با اراده‌ای استوار و سخت‌گیرانه مقابله می‌کرد.

نشانه‌های صمیمیت قابل‌ستایش مصدق نسبت به جوانان و بانوان در نامه‌هایی که به ایشان می‌نوشت وجود دارد که در زیر می‌آید:

نامهٔ دکتر مصدق به یک جوان آبادانی

فرزند عزیزم نعمت‌الله اقبالی [!]

پرورشگاه شیر و خورشید آبادان

نامهٔ مورخ ۳۱/۷/۲۰ و نمونهٔ کشتی نفتکش که در نتیجهٔ استعداد جبلی و زحمات شما است واصل گردید، با اظهار خرسندی نسبت به کوششی که در راه تحصیل می‌نمائید و مساعی و مراقبت‌هایی که اولیاء پرورشگاه در این زمینه معمول می‌دارند احساسات و عواطف بی‌شائبه و هوش و قریحهٔ شما را صمیمانه تقدیر می‌کنم. امید است با همت و پشتکار و کوشش فرزندان صالح و فعال کشور در راه کسب معرفت روزی فرا رسد که نمونه‌های واقعی کشتی و سایر صنایع سنگین در داخلهٔ کشور ساخته شود؛ ضمناً قطعه عکس مورد تقاضا به پیوست فرستاده می‌شود.

نخست‌وزیر – دکتر مصدق

پاسخ دکتر مصدق به دو بانوی ایرانی

نشان شیر و خورشید و تاج

نخست‌وزیر

تاریخ ۳۰/۳/۲۷

شماره ۷۷۶۴

پیوست —

جناب آقای مدیر محترم روزنامهٔ شاهد

          نامهٔ خواهر عزیزم که از معرفی نامشان خودداری شده شرف وصول ارزانی بخشید. نمی‌دانم از احساسات پاک و وطن‌پرستانه آن دو بانوی شرافتمند چگونه سپاسگزاری کنم، امیدوارم همواره شایسته این حسن‌ظن باشم و همه با شرکت هم در خدمت به وطن عزیز موفق و کامیاب شویم. مبلغ پنجاه و شش تومان وجه نقد به وزارت دارائی فرستاده شد. انگشتر هم خدمت جنابعالی ارسال می‌شود تا هرطور صلاح باشد اقدام فرمایند.

در خاتمه انتظار دارم که این نامه در روزنامهٔ شاهد منتشر شود تا نویسندگان محترم آن دو نامه از تشکرات خالصانه و صمیمانهٔ این جانب، استحضار حاصل کنند.

نخست‌وزیر – دکتر ﻣﺣﻣﺩ مصدق

لازم به تذکر است که سال‌ها بعد از نهضت ملی‌شدن صنعت نفت که کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ را از طریق اجرای طرح برنامهٔ معروف به آژاکس توسط سازمان‌های جاسوسی دول انگلیس و آمریکا با همکاری و دسیسهٔ دربار و گروه فدائیان اسلام به زعامت ابوالقاسم کاشانی به دنبال داشت اگرچه کسی اجازه نداشت نام مصدق را بر زبان جاری کند؛ اما در بازارهای دمشق، هنگام پذیرایی از مسافرین ایرانی، به نشان قدردانی و ستایش از نُماد مبارزه با استعمار از ظروفی که مزین به تصویر مصدق بود استفاده می‌شد.

در سال‌های حاکمیت نکبت‌بار و سیاه جمهوری اسلامی، دستگاه حاکمه هرچه تقلا کرد تا نام مصدق را از اذهان ایرانیان قدرشناس بزداید با شکست روبرو شد و به ویرانه تبدیل‌کردن قلعهٔ احمد‌آباد نیز باعث ایجاد تنفر بیشتر ملت ایران نسبت به رهبر و رهرو، نظام دینی حاکم شده است. نظامی که با فتنهٔ خمینی و پشتیبانی دول سوداگر شرق و غرب بر ملت تحمیل شد و بیش از چهار دهه ایران را به‌سوی نابودی سوق داد و کل دستگاه مخوفش مرتکب بزرگ‌ترین کشتار جوانان ایرانی در طول تاریخ شد.

نهضت مقاومت ملی ایران کلام امروز را ضمن عرض شادباش به مناسبت زادروز رهبر نهضت ملی ایران با بیان دکتر شاپور بختیار، پیرو اصیل و یارِ باوفای مصدق به‌پایان می‌رساند:

“من معتقدم که اگر مصدق را حتی در سال ۱۳۱۰ که می‌خواستند بکشند، کشته بودند و ملی کردن نفت هم باعث شهرتش نشده بود؛ باز همان خدمتی که در روشن‌کردن افکار مردم راجع به دموکراسی و حکومت پارلمانی کرده بود، برای باقی‌ماندن نامش در تاریخ ایران کافی بود.”

ایران هرگز نخواهد مرد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲/ ۱۹ مه ۲۰۲۳

نهضت مقاومت ملی ایران

QR Code
Print Friendly, PDF & Email
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial