پراکنده‌گویی‌های پایان هفته ۸۳

تقدیم به کسانی که نیک می‌پندارند، می‌اندیشند، نیک می‌گویند، می‌نویسند، می‌سرایند، نیک رفتار می‌کنند و در گسترش نیکی‌ها می‌کوشند. 

۱- سرپیچی و تخلف از قوانینی که بر اساس واقعیت‌های جامعه، و نیازها و خواسته‌های شهروندان تدوین نشده و به باور اکثریت اعضای جامعه ناعادلانه است نه‌تنها جرم نیست؛ بلکه اعتراض به چنان قوانینی یک حق همگانی و تلاش در لغو آن یک رسالت ملی است.

۲- هر نوع اعتراض به عمل نادرست و غلط نشانه خردمندی است و حق هر شهروندی.

۳- احترام به عقاید، ایدئولوژی‌ها، باورها و ایده‌هایی که ویرانگر و در تضاد با خوشبختی انسان و حفظ محیط‌زیست است، نوعی جنایت محسوب می‌شود.

۴- وقتی بدون درک ظرفیت، خرد، دانش، مهارت، تجربه، پیشینه، بینش و نگرش فردی او را به مقامی برمی‌گزینی انتظار پاسخگویی و مسئول بودن از او را نداشته باشید.

۵- با نگاهی گذرا ولی دقیق  به قوانین مدنی و کیفری اسلام، و منابع معتبر تشکیل‌دهنده این دین به‌راحتی می‌توان به زن‌ستیز بودن اسلام پی برد.

۶- زمانی می‌توانی ادعا کنی که یک شهروند مدرن و دمکرات هستی که بتوانی با مخالفان اندیشه‌ات به گفت‌وگو بنشینی و تحمل شنیدن نظرات و شیوه تفکر مخالفان خود را داشته باشی، و نظرات خود را با استدلال به مخاطبان مخالف خود منتقل کنی و از انتقاد و حتی به سخره گرفتن اندیشه‌هایت از سوی آنان آشفته و پریشان نشوی.

۷- انزواگرایی درک فرد را از شرایط و واقعیت‌های زندگی و جامعه محدود می‌کند، موجب ناراحتی‌های روانی و بیماری‌های اجتماعی می‌شود، و به‌تدریج فرد را به موجودی ناکارآمد و غیرمؤثر تبدیل می‌کند. به اجتماعی بودن انسان باور داشته باشیم و برای رشد و پیشرفت با دیگران باشیم، با دیگران برای اهداف همسان همکاری کنیم، و البته در ارتباط با دیگران رقابت سالم و سازنده نیز از پایه‌های ترقی و توسعه است؛ ولی انزواگرایی به هر بهانه‌ای خطرناک و زیان‌بار است.

۸- هرگز از اجرای کاری را که بر اساس تصمیم سنجیده و پیش‌بینی دقیق پیامدهای خواسته و ناخواسته آن گرفته شده به تأخیر نینداز.

۹- در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید «هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است»؛ بنابراین اگر بگوییم هرگز برای پیگیری یک هدف دیر نیست و هرگز در طول زندگی زمانی نیست که بتوان از رؤیا داشتن صرف‌نظر کرد.

۱۰- همیشه برای رسیدن به یک هدف گزینه‌های متعدد داشته باش تا احتمال شکست را کاهش بدهی.

۱۱- همیشه در تصمیم‌گیری‌ها با بیش از یک فرد مشورت کن و هرگز بر اساس مشورت با یک فرد تصمیمی نگیر. کسانی که در نتیجه تصمیم‌گیری شما نفعی می‌برند و یا زیانی می‌بینند مشاوران خوبی نیستند.

۱۲- همیشه در تصمیم‌گیری‌هایتان به یاد داشته باشید که تصمیمات شما نه‌تنها بر زندگی شما بلکه احتمالاً بر زندگی خانواده، دوستان، نزدیکان، همکاران و حتی بر زندگی میلیون‌ها انسانی که ندیدید و نمی‌شناسید تأثیر مثبت و منفی می‌گذارد. به همین دلیل تصمیم‌گیری دقیق، سنجیده، و بررسی همه ابعاد و نتایج احتمالی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار  است.

۱۳- هرگز بدون مدرک و برهان و بر اساس شایعات حرفی نزنید؛ چون ممکن است به خود و دیگران آسیب‌های جدی وارد کنید.

۱۴- اگر خواهان تغییر هستید با تغییر نگرش خود شروع کنید؛ زیرا بدون تغییر نگرش خویش انتظار هیچ تغییری را نداشته باشید و اگر خواهان تغییر نیستید مرده‌ای هستید متحرک.

۱۵- تأکید بر دستاوردها و افتخارات گذشته بدون برنامه‌ریزی برای آینده و چگونه باید با شرایط  

متفاوت نامعلوم برخورد کرد، تضمین شکست است

غرق‌شدن در گذشته شالوده تباهی آینده است.

۱۶- همه ما در زندگی با ترس مواجه می‌شویم، از انجام کارهایی می‌ترسیم، از آدم‌هایی می‌ترسیم، در رویارویی با پدیده‌هایی هراسان می‌شویم، در میدان جنگ از قدرت نیروی دشمن وحشت می‌کنیم، در عرصه مبارزات از توانایی‌ها و امکانات رقیبان می‌ترسیم، در آزمایش‌های مختلف زندگی از احتمال شکست می‌ترسیم،…اینها طبیعی است؛ اما شیوه برخورد با این ترس‌هاست که مسیر زندگی آینده خود را رقم می‌زنیم.

۱۷- در زندگی با چالش‌های مختلف روبرو می‌شویم. مهم این است که برای برخورد با این چالش ها خود را آماده کنیم و ابزارهای لازم داشته باشیم و یا به دست آوریم.

۱۸- جایی که بوده‌ایم تعیین‌کننده جایی که در آینده باید باشیم نباید باشد. ما باید در هر لحظه از زندگی بنا به شرایط موجود مسیر تازه و طرح نوینی را برای خود ترسیم کنیم. ما باید بپذیریم و باور داشته باشیم که گذشته ما آینده ما نیست. نگذاریم با گذشته‌مان تعریف شویم.

۱۹- اگر می‌خواهید دیگران از شما پیروی کنند به آنها باور داشته باشید، هدفتان را طوری مشخص کنید که نفع جمعی را تأمین کند، مسیری را دنبال کنید که در راستای هدف تعیین شده و مورد تأیید دیگران باشد. با کسانی که می‌خواهید از شما پیروی کنند به‌عنوان انسان‌های باارزش برخورد کنید، آنها را برتر از هر چیز دیگری بدانید، به آنها اعتماد کنید، به آنها مسئولیت دهید. افرادی را دور خودگرد آورید که هدفشان باهدف شما یکی است، به زبانی حرف بزنید که برای آنها قابل‌فهم باشد. مردم وقتی مطمئن شوند که شما در داشتن زندگی دلخواهشان به آنها کمک می‌کنید به شما اعتماد و از شما پیروی می‌کنند.

۲۰- اگر زمانی ناامیدی‌هایتان بیش از رؤیاهایتان شد مطمئن باشید مسیر سقوط و نابودی را می‌پیمایید.

خردگرایی، آینده‌گرایی و انسان‌گرایی پیشه کن.

روزگار شما و عزیزانتان نیک باد.

ایران هرگز نخواهد مرد!

دکتر ابراهیم بی‌پروا

Print Friendly, PDF & Email
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial